Audi (© Foto:Audi)
08/20/2021

Jungheinrich automatiserar produktionen för Audi

Jungheinrich automatiserar materialförsörjningen för Audi's motorproduktion i Györ, Ungern. Effektiva och tillförlitliga automatiska transporter uppnås med sex förarlösa dragtruckar av modellen EZS 350a. Truckarna kör på över 1 000 meter långa rutter med 57 stopp på vägen.

I Ungern utvecklar och producerar Audi drivteknologi för Audi AG och andra Volkswagen-märken. Sedan starten 1993 har över 39 miljoner motorer producerats vid fabriken i Györ. Nu har Audi automatiserat den tidigare manuella materialförsörjningen för motormonteringen med hjälp av Jungheinrich.

Automationslösningen som Jungheinrich levererat består av sex automatiserade dragtruckar som bygger på den erkända, tillförlitliga dragtruckmodellen Jungheinrich EZS 350. Utrustad med modern navigationsteknik och säkerhetskomponenter, används dragtruckarna för att automatisera rutintransporter i motorproduktionen tillförlitligt och säkert. Längs en 1 000 meter lång rutt, kör dragtågen till totalt 57 stopp längs vägen vid olika delar av produktionsområdet. Av dessa är 50 stopp längs det löpande bandet. De förarlösa dragtruckarna används i blandad drift med manuella truckar i tre-skift, sju dagar i veckan.

Audi

Vid varje transport kan en EZS 350a transportera upp till 5 ton olika delar för montering av fyr-cylindriga bensinmotorer. Olika släpvagnar används för olika delar. De lastas manuellt med full last vid tre stationer. Sedan kör dragtågen oberoende genom monteringsområdet och lastas av vid olika stopp. På vägen tillbaka kör de tomma från produktionen tillbaka till logistikområdet.

"Audi Ungern är den största produktionsanläggningen för motorer i världen och den centrala motorleverantören för många märken inom Volkswagen-koncernen. Därför behöver vi alltid använda den senaste tekniken och arbetar konstant på att effektivisera och optimera processer ytterligare. Vid vår anläggning, förespråkar vi både 'smart' produktion och 'smart' logistik. I detta sammanhang är automatiseringen av våra logistikprocesser ett viktigt steg som bidrar till att stärka vår konkurrenskraft genom högre effektivitet," berättar Robert Buttenhauser, högst ansvarig inom motorproduktion för Audi Ungern.

Audi3

Idrifttagning av automatiseringslösningen skedde under pågående produktionsdrift. Detta gör projektet komplext," förklarar John Erkenbrecher, som är ansvarig projektledare för teknisk försäljning för Jungheinrich Logistiksysteme GmbH. "Integrationen har implementerats som ett fristående system med en speciell dragtåg-app och ett grafiskt användargränssnitt för tidsplanering. Körordrar tilldelas via Jungheinrich Logistics Interface, som skannar streckkoderna av vagnarna med integrerad skanner. Systemet har integrerats med Audi’s systemlandskap via Audi Traffic Control Interface, som används till att kontrollera extern kringutrustning så som trafikljus och brandgardiner.       

Under utvecklingen utformade Jungheinrich systemet så att de förarlösa dragtruckarna enkelt kan integreras till varje kunds befintliga IT-miljö och nätverkslandskap. Till exempel kan existerande WLAN-struktur användas för att kommunicera med truckarna. Om ett existerande värdsystem används, kan den automatiserade dragtrucken kommunicera med det systemet via Jungheinrich Logistics Interface.

Generellt behövs inget arbete i marken för navigering av EZS 350a. Truckarna orienterar sig via lasernavigation. Reflektorer sätts upp på lämpliga objekt längs rutten, så som pallställ och väggar. Det går att positionera autotruckarna vid fördefinierade stationer med millimeterprecision.

EZS 350a drivs av en 24 V dragmotor med trefas växelströmsteknik. Motorn är helt underhållsfri och mycket energisnål. De automatiska dragtruckarna av modell EZS 350a finns även med den senaste litiumjontekniken, som garanterar snabba laddningstider, att man slipper batteriunderhåll och ett långt serviceliv.

FOTO: Audi

Fler nyheter från Jungheinrich:

06/21/2022

Jungheinrich´s elektriska låglyftare ERE 225i vann Red Dot Design Award med sitt exceptionella designkoncept.

Läs mer
05/31/2022

Jungheinrich förvärvar Industrial Truck Sales New Zealand Forklifts (ITS Forklifts) och etablerar sin 41:a försäljningsenhet, i Nya Zeeland.

Läs mer
05/31/2022

Jungheinrich´s elektriska låglyftare ERE 225i vinner den världskända utmärkelsen iF Design Award i kategorin "Automobiles and Vehicles".

Läs mer
05/20/2022

Pilotprojekt i Norge för CO2-neutral service. 

Läs mer
05/17/2022

Med 1 160 kvadratmeter monteryta är Jungheinrich återigen den största utställaren på LogiMAT.

Läs mer
05/16/2022

Samarbete med K.Hartwall om LiftLiner® vagntågssystem.

Läs mer
02/17/2022

Med den nya anläggningen, som täcker 5 000 kvadratmeter, möter företaget den ökande efterfrågan för begagnade truckar och skapar kapacitet för ökad tillväxt.

Läs mer
02/16/2022

Jungheinrich är “Topp 1%”; ett av de mest hållbara företagen över hela världen.

Läs mer
01/21/2022

Jungheinrich och Triathlon tar ett viktigt steg i genomförandet av sin hållbarhetsstrategi genom att investera i denna framtidsteknologi.

Läs mer
01/12/2022

Jungheinrich bygger ett helautomatiskt logistikcenter med arculee AMR för Prodrive Technologies.

Läs mer
12/21/2021

Jungheinrich fortsätter stödja Team Rynkeby - God Morgons insamling till Barncancerfonden 2022

 

Läs mer
12/07/2021

Jungheinrich har under 2021 sålt fler truckar i Sverige och Danmark än någonsin tidigare.

Läs mer
11/30/2021

Jungheinrich har som enda leverantör tecknat ramavtal med svenska försvaret för leverans av truckar och truckservice.

Läs mer
11/22/2021

Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien.

Läs mer
11/12/2021

Med uppköp av Autonomous Mobile Robots-företaget arculus satsar Jungheinrich ännu mer inom automation

Läs mer
10/20/2021

Jungheinrich och Formel 1 stjärnan Nico Rosberg slår sig samman för att förespråka e-mobilitet och hållbarhet. 

Läs mer
10/06/2021

Jungheinrich fortsätter sin framgångshistoria när det gäller elektriska motviktstruckar och kommer med en nylansering av 2- och 3-serien. 

Läs mer
09/24/2021

Utnyttja tillgängligt utrymme till fullo, skapa ny lagringskapacitet och öka varugenomströmningen: Det var Coca-Colas uppdrag till Jungheinrich.

Läs mer
09/01/2021

Med Jungheinrich har DSV byggt ett nytt, 16 000 kvadratmeter stort, logistikcenter söder om Oslo.

Läs mer
08/20/2021

Jungheinrich automatiserar materialförsörjningen för Audi's motorproduktion i Györ, Ungern.

Läs mer



Har du några frågor?