Audi (© Foto:Audi)
2021-08-19 22:00

Jungheinrich automatiserar produktionen för Audi

Jungheinrich automatiserar materialförsörjningen för Audi's motorproduktion i Györ, Ungern. Effektiva och tillförlitliga automatiska transporter uppnås med sex förarlösa dragtruckar av modellen EZS 350a. Truckarna kör på över 1 000 meter långa rutter med 57 stopp på vägen.

I Ungern utvecklar och producerar Audi drivteknologi för Audi AG och andra Volkswagen-märken. Sedan starten 1993 har över 39 miljoner motorer producerats vid fabriken i Györ. Nu har Audi automatiserat den tidigare manuella materialförsörjningen för motormonteringen med hjälp av Jungheinrich.

Automationslösningen som Jungheinrich levererat består av sex automatiserade dragtruckar som bygger på den erkända, tillförlitliga dragtruckmodellen Jungheinrich EZS 350. Utrustad med modern navigationsteknik och säkerhetskomponenter, används dragtruckarna för att automatisera rutintransporter i motorproduktionen tillförlitligt och säkert. Längs en 1 000 meter lång rutt, kör dragtågen till totalt 57 stopp längs vägen vid olika delar av produktionsområdet. Av dessa är 50 stopp längs det löpande bandet. De förarlösa dragtruckarna används i blandad drift med manuella truckar i tre-skift, sju dagar i veckan.

Audi

Vid varje transport kan en EZS 350a transportera upp till 5 ton olika delar för montering av fyr-cylindriga bensinmotorer. Olika släpvagnar används för olika delar. De lastas manuellt med full last vid tre stationer. Sedan kör dragtågen oberoende genom monteringsområdet och lastas av vid olika stopp. På vägen tillbaka kör de tomma från produktionen tillbaka till logistikområdet.

"Audi Ungern är den största produktionsanläggningen för motorer i världen och den centrala motorleverantören för många märken inom Volkswagen-koncernen. Därför behöver vi alltid använda den senaste tekniken och arbetar konstant på att effektivisera och optimera processer ytterligare. Vid vår anläggning, förespråkar vi både 'smart' produktion och 'smart' logistik. I detta sammanhang är automatiseringen av våra logistikprocesser ett viktigt steg som bidrar till att stärka vår konkurrenskraft genom högre effektivitet," berättar Robert Buttenhauser, högst ansvarig inom motorproduktion för Audi Ungern.

Audi3

Idrifttagning av automatiseringslösningen skedde under pågående produktionsdrift. Detta gör projektet komplext," förklarar John Erkenbrecher, som är ansvarig projektledare för teknisk försäljning för Jungheinrich Logistiksysteme GmbH. "Integrationen har implementerats som ett fristående system med en speciell dragtåg-app och ett grafiskt användargränssnitt för tidsplanering. Körordrar tilldelas via Jungheinrich Logistics Interface, som skannar streckkoderna av vagnarna med integrerad skanner. Systemet har integrerats med Audi’s systemlandskap via Audi Traffic Control Interface, som används till att kontrollera extern kringutrustning så som trafikljus och brandgardiner.       

Under utvecklingen utformade Jungheinrich systemet så att de förarlösa dragtruckarna enkelt kan integreras till varje kunds befintliga IT-miljö och nätverkslandskap. Till exempel kan existerande WLAN-struktur användas för att kommunicera med truckarna. Om ett existerande värdsystem används, kan den automatiserade dragtrucken kommunicera med det systemet via Jungheinrich Logistics Interface.

Generellt behövs inget arbete i marken för navigering av EZS 350a. Truckarna orienterar sig via lasernavigation. Reflektorer sätts upp på lämpliga objekt längs rutten, så som pallställ och väggar. Det går att positionera autotruckarna vid fördefinierade stationer med millimeterprecision.

EZS 350a drivs av en 24 V dragmotor med trefas växelströmsteknik. Motorn är helt underhållsfri och mycket energisnål. De automatiska dragtruckarna av modell EZS 350a finns även med den senaste litiumjontekniken, som garanterar snabba laddningstider, att man slipper batteriunderhåll och ett långt serviceliv.

FOTO: Audi

Fler nyheter från Jungheinrich:

2021-09-01 09:00

Med Jungheinrich har DSV byggt ett nytt, 16 000 kvadratmeter stort, logistikcenter söder om Oslo.

Läs mer
2021-08-19 22:00

Jungheinrich automatiserar materialförsörjningen för Audi's motorproduktion i Györ, Ungern.

Läs mer
2021-05-09 22:00

Staplaren har en chassilängd på bara 1 065 mm (L2 dimension) och är därmed den mest kompakta trucken i sin klass.

Läs mer
2021-05-09 22:00

Nya automatiserade högplocktrucken EKS 215a plockar laster på 700 kg på en höjd av upp till sex meter. 

Läs mer
2021-03-29 03:00

Codorníu har gett Jungheinrich i uppdrag att automatisera palltransporterna på sin anläggning i San Sadurni De Noya i nordöstra Spanien.


Läs mer
2021-03-01 06:15

Med omedelbar verkan kommer alla Jungheinrichs anläggningar i Tyskland att drivas uteslutande med grön elkraft.

Läs mer
2020-12-21 23:00

Nu när året 2020 snart är till ända blickar vi tillbaka på ett historiskt år. 

Läs mer
2020-12-02 23:30

Vi vill stötta det viktiga arbete som de engagerade medarbetarna och de frivilliga utför, speciellt i dessa prövande tider.

Läs mer



Har du några frågor?