Aviator_1
Dragtruckarna som spelar i högsta division.

Aviator valde högpresterande dragtruckar från Jungheinrich.

Arlanda är en arbetsplats i ständig rörelse. Detta ställer också speciella krav på bagagetruckar som servar högintensiv flygtrafik. 

Marktjänstföretaget Aviator på Arlanda hanterar 250 flygningar om dagen. Minutprecision behövs för att möta trafikens speciella krav oavsett väder, trafikstörningar eller maskinproblem.

– Flygplatser liknar ingen annan arbetsplats där truckar normalt används, förklarar Johan Selén, senior manager Ground Service Equipment och upphandlingsansvarig. Johan har snart tjugo års erfarenhet av bagagehantering på en flygplats. Han var med i hela upphandlingsprocessen, fram till att de första truckarna från Jungheinrich levererades våren 2017. 

Aviator6

Det blev en unik upphandling eftersom utbudet på marknaden inte riktigt svarade upp mot Aviators krav. Med sin erfarenhet av att konstruera och bygga egna flygplatsmaskiner, bland annat flygplanstvättar, var Aviator en kunnig och innovativ kund som sökte produkter bortom det som fanns på marknaden.  Johan hade hört talas om att Jungheinrich funderade på att ta sig in på bagagetrucksmarknaden och tog kontakt. Intresset var ömsesidigt och de båda företagen inledde ett utvecklingssamarbete.

– Flygplatser är en speciell arbetsplats, säger Johan. Högt tempo och minutiös tidsprecision ställer också speciella krav på att truckarna fungerar effektivt. I fabriker är miljön mer skyddad, kontrollerad, förutsägbar och därför säkrare. På en flygplats rör sig truckarna i en tuff miljö. De tar mycket stryk och det måste de tåla. 

Aviator blev inbjudet till huvudfabriken i Tyskland för möten med deras konstruktörer och tekniker.

– Vi fick en fin kontakt med Jungheinrich som var angelägna om att vi fick truckar som helt levde upp till Aviators krav. 
Resultatet blev en första leverans av tio EZS 7280-prototyper för testkörning på Arlanda. Bagagetrucken EZS 7280 är i praktiken en plattform med stor flexibilitet i form av tillval efter skiftande behov, som till exempel flygplatsens klimat eller olika länders lokala arbetsmiljöregler.

Aviator5

Aviators tillval är bland annat tygklädda stolar, laddning direkt i väggen för enklare och snabbare laddningsprocess, automatlås och sparlägen, klimatanläggning i hytten på minst 15 plusgrader, hyttventilation med fläktreglade i två steg.

Hårda miljökrav spelade stor roll för tillvalen. På Arlanda tillåts inga hybridtruckar. De måste vara helt eldrivna. Andra tillval handlade om trafiksäkerhet. Öppnar föraren dörren för att kliva av, läggs handbromsen i automatiskt. Då finns ingen risk att bromsen glöms i någon stressig situation som gör att ekipaget kommer i okontrollerad rullning. Samtidigt slås automatisk parkeringsljuset på och torkarbladen stannar, vilken även förbättrar driftsekonomin.

Aviator2

Personalen engagerades på bred front i utvecklingsarbetet.
– En viktig säkerhetsaspekt var visibiliteten, när så mycket händer runt omkring föraren, förklarar Johan. Det kan komma fordon från alla håll, då måste föraren också ha fri sikt åt alla håll i hytten.

Jungheinrich EZS 7280 ersatte gamla truckar och de 25 stycken som nu rullar på Arlanda har sänkt Aviators driftskostnad med omkring 20 procent. Begreppet ”green turnaround” blir allt viktigare för flygplatserna och för flygbolagen, förklarar Johan vidare. Det betyder att servicemiljön runt om flygplanen ska vara så fri från fossila utsläpp som möjligt. Detta är viktigt för Aviator att i konkurrensen med andra bolag marknadsföra sina tjänster till kunder som är måna om sin miljöprofil. 

Aviator3

– Vi ligger på 80 procent fossilfritt idag, men målet är 100 procent, säger Johan. Resterande 20 procent beror på att toalett- och vattenbilarna av olika skäl måste gå på diesel. Dessa funktioner väntar fortfarande på miljövänligare lösningar.

Att de som arbetar med truckarna är nöjda är den förmodligen viktigaste faktorn för effektiviteten.
– Fungerar inte deras verktyg kan de inte leverera. Står trucken stilla innebär det en stress som i sin tur kan utlösa misstag och stopp i händelsekedjan. Även det minsta fel ackumuleras snabbt och kan växa till ett stort problem. Därför har vi höga krav på driftsäkerhet och tillförlitlighet i vår utrustning.

Aviator4

Marktjänsten har lika hårda krav på punktlighet som flygbolagen. 
– Aviator ligger nu på 98,2 procents punktlighet, vilket är mycket högt. Men vi siktar naturligtvis mot 100 procent, berättar Johan. Uppstår förseningar på grund av oss som gör att planen missar sina slot-tider, väntar kostsamma böter. Detta är förstås en stressfaktor i det dagliga arbetet.

Johan håller regelbundet möten med personalen för att höra hur utrustningen fungerar.
– Jag började själv bakom ratten till en bagagetruck. Och med så många år i branschen vet vi verkligen hur de som arbetar med truckarna vill att de ska vara, förklarar han. 


Om Aviator

Aviator betjänar flygbolag med marktjänster och har 2 500 anställda. Med huvudkontor i Stockholm tar företaget hand om resenärer och utrustning på 17 flygplatser i Norden samt i Manchester. Aviator tillhandahåller också av-isning, gods- och transporthantering, lastkontroll, flyplatssäkerhet, vänthallar och Nordic Dino, en robot-tvätt för flygplan. 


Automatic parking brake and hill-start assistant for ramps

Har du några frågor?