Den som vill få ut det mesta av sin smalgångstruck måste välja den optimala körrutten. Nästan alltid är detta en diagonal rörelse, men när ska man använda den? Programmodulen för lagernavigering ökar effektiviteten med upp till 25 procent.
Att köra en smalgångstruck kräver viss fingerfärdighet; Att starta lyften en sekund för tidigt eller för sent kommer omedelbart att påverka effektiviteten. Genom att utrusta samma truck med lagernavigering väljer trucken alltid den mest optimala rutten på väg till nästa destination. Föraren behöver inte längre titta på sin truckterminal för nästa förvaringsplats eller tänka på den diagonala rörelsen. Ett fingertryck räcker för att trucken ska göra jobbet.
Genom att använda lagernavigation ökar effektiviteten i smalgångslager med minst 15 procent, i vissa fall upp till 25 procent. Detta är inte bara resultatet av den optimala rutt som smalgångstrucken tar. Effektiviteten ökar också eftersom föraren inte längre förlorar tid på att leta efter rätt förvaringsplats eller manövrera de sista millimetrarna. Han behöver bara koncentrera sig på sin kärnuppgift: lastning och lossning av pallar eller uppsamling av produkter. Trucken gör resten – snabbt, effektivt och felfritt.
Hur fungerar lagernavigation? Genom att optimalt utnyttja transpondrarna i golvet. De styr inte bara trucken i rätt riktning, utan indikerar även det horisontella läget i gången med en noggrannhet på några millimeter. När trucken tar emot koordinaterna för målplatsen kan den artificiella intelligensen i navigationsmodulen snabbt beräkna hur truckens optimala rörelse bör se ut.
Målplatsen tar emot trucken från lagerhanteringssystemet (WMS), som skickar lagrings-, hämtnings- och plockordrar till truckterminalen. Navigationsmodulen översätter relevanta lagringsplatser till koordinater och skickar dem till trucken. När föraren har slutfört en beställning och bekräftat den via truckterminalen ser hen på displayen om trucken ska köra framåt eller bakåt. Allt hen behöver göra är att föra körspaken i rätt riktning.
Lagernavigering är lämplig för alla Jungheinrich höglyftande truckar för orderplock: både för höglyftande plocktruckar i EKS-serien som smalgångstruckar och kombitruckar som huvudsakligen används för att flytta pallar. Återbetalningstiden beror på verksamhetens storlek och hur maskinerna används. I situationer med relativt många växlingar är tidsvinsten proportionellt mindre; Navigationsmodulen ger trots allt främst fördelar vid körning i en arbetsgång, inte mellan två arbetsgångar. Men även i lagerlokaler med en eller två smalgångstruckar är investeringen i navigationsmodulen nästan alltid återbetald inom två år.
Det som bidrar till den korta återbetalningsperioden är att den senaste generationens smalgångstruckar redan är förberedda för lagernavigation. Modulen aktiveras på dessa maskiner på ett ögonblick. Med Jungheinrich Logistics Interface är anslutningen till WMS problemfri. Sedan införandet av lagernavigation har mer än tusen kopplingar till nittio olika WMS-system realiserats via denna mellanprogramvara. Justeringar av dessa WMS-system var inte alls eller knappt nödvändiga. Kort sagt: ur ett praktiskt perspektiv finns det inga hinder för att snabbt komma igång med lagernavigation.
Lagernavigationsmodulen förvandlar din smalgångstruck till en halvautomatisk maskin. Så snart din förare ger startsignal hittar trucken sin egen väg till nästa destination. Vill du gå ett steg längre och överväga att helt automatisera ditt smalgångslager? Då är det klokt att ta hänsyn till detta när man utformar interiören. Ett helautomatiserat smalgångslager ställer specifika krav på golvets planhet, gångarnas bredd och ställbalkarnas avböjning.