Call4Service
Kontaktformulär
040 - 690 46 00 Telefon – Växel Välkommen att ringa vår växel för hjälp
Nyhetsbrev
EFGP30i_[MAM-53132]
02/03/2020

Framtidens motviktstruck

Elektrisk motviktstruck med kraften hos en dieseltruck

Innovativ litiumjonteknik

Sätter nya standarder för effektivitet, ergonomi och hållbarhet

Jungheinrich gav en förhandstitt på framtidens motviktstruck vid årets internationella presskonferens i Hamburg. Trucken heter EFG P30i, en kraftfull elektrisk motviktstruck med egenskaper likt en dieseltruck. "EFG P30i är den första litiumjondrivna motviktstrucken som har samma kraft och körkomfort som en dieseltruck. Därför förändrar den spelplanen för motviktstruckar i framtiden," sa Christian Erlach, högst ansvarig för sälj- och marknadsföring för Jungheinrich AG. Jungheinrich planerar att lansera P30i på marknaden i slutet av 2021.


Kraftfullaste eltrucken för utomhusdrift

Med EFG P30i har Jungheinrich vidareutvecklat chassit för sin nya hydrostatmodell, integrerat med elektrisk drivning och den senaste högeffektiva litiumjonteknologin. Förarskyddshytten  och däcken är speciellt utformade för tuff utomhusdrift. Hårda gummistötfångare på motvikten vittnar om kraften hos EFG P30i. Trucken drivs av två elektriska motorer. Ett litiumjonbatteri är permanent installerat i trucken i två moduler på 25 kWh vardera. Batteriet ger P30i tillräckligt med energi för att klara intensiv drift under upp till tre skift. Ett nyutvecklat komfortladdningsuttag och en ergonomisk laddningskontakt kommer göra att mellanladdning i framtiden går lika snabbt och enkelt som att tanka. I kombination med högspänningsteknologi, ger detta EFG P30i särskilt hög tillgänglighet och mer kraft för utomhusdrift.


Det bästa av två världar

EFG P30i har en lyfthastighet som är 25 procent snabbare än hos klassiska elektriska motviktstruckar. Jämfört med en standard EFG motviktstruck så är stigningsförmågan hela 33% bättre. Med modulplaceringen av litiumjonbatterierna, har Jungheinrich även lyckats spara signifikant med vikt jämfört med konventionella batteridrivna truckar. Detta gör trucken ännu mer lättkörd och smidig samtidigt som det sänker energiförbrukningen. "EFG P30i kombinerar kraften, robustheten och körkomforten hos en dieseltruck med kostnadseffektiviteten och den utsläppsfria driften hos eltrucken. EFG P30i sätter därmed nya standarder för energieffektivitet, ergonomi och hållbarhet – det blir början på slutet för dieseltrucken," förklarade Erlach.


Ergonomisk arbetsplats

Särskilt vid drift på ojämnt underlag, ger den längre hjulbasen och en hytt som är separat upphängd från chassit en betydligt tystare drift. För truckföraren ger EFG P30i en högre arbetskomfort än som tidigare kunnat uppnås med elektriska motviktstruckar. Eftersom batterimodulerna är fullt integrerade i trucken, kan batteritråget under hytten tas bort för första gången på en elektrisk motviktstruck. Resultatet blir ett betydligt större förarutrymme med signifikant mer benutrymme för föraren. Samtidigt har förarens sikt runt trucken och över lasten förbättrats ytterligare. Det ger ännu högre säkerhet under körning. Nya komfortsäten, ett kraftfullt värmesystem och luftkonditionering skapar ytterligare komfortfördelar för truckföraren. Många smarta assistanssystem så som addedVIEW 360° samt enkel integrering av speciallösningar ger hög anpassningsbarhet utifrån driftbehov.


Fri från utsläpp och sparar resurser

Med EFG P30i har Jungheinrich satt kursen för resurssparande intralogistik. Här får kunderna en truck som kan hjälpa dem uppnå en mer hållbar truckdrift. Jämfört med en dieseltruck, släpper denna litiumjontruck inte ut några avgaser. Sot och föroreningar hör därför till det förflutna. Beräknat över truckens hela serviceliv, sparar EFG P30i drygt 52 procent koldioxidutsläpp jämfört med en dieseltruck eller gasoltruck. Med litiumjonbatteriet hos EFG P30i, förlitar sig Jungheinrich på litiumjärnfosfat som battericellkemi och avstår avsiktligt från användning av den kontroversiella råvaran kobolt. På så sätt bidrar den elektriska motviktstrucken till hållbart och utsläppsfritt materialflöde i framtiden.


Litiumjonbatteriets infrastruktur

Litiumjonbatteriet kan användas vid temperaturer från -20 °C till +40 °C utan problem. Jungheinrich har även utvecklat en helt ny batteriladdare som passar för användning under ogynnsamma utomhusförhållanden. Med IP54-klassat hölje kan den användas i temperaturer från -20 °C till +55 °C.


Har du några frågor?