JT press jan 22
01/21/2022

Jungheinrich bygger batterilagringsfabrik med mål att producera 100 procent CO2-neutrala batterier

JT Energy Systems bygger 25 MW batterilagringssystem: Jungheinrich och Triathlon tar ett viktigt steg i genomförandet av sin hållbarhetsstrategi genom att investera i denna framtidsteknologi.

  • Den största batterilagringsfabriken i Sachsen, Tyskland
  • Återvinning och återbruk av använda litiumjonbatterier
  • Intelligent sammankoppling av elektromobilitet med energiomställningen

JT Energy Systems ger använda litiumjonbatterier ett nytt liv och kommer att producera CO2-neutrala batterier i framtiden: Tillsammans med Triathlon bygger Jungheinrich en batterilagringsfabrik med hög flexibilitet, med en toppeffekt på 25 MW. Anläggningen är den största av sin typ i Sachsen och en av de mest kraftfulla i Tyskland. Det storskaliga lagringssystemet består bland annat av använda litiumjonbatterier från truckar och bilar. I framtiden kommer anläggningen att användas till att producera 100 procent CO2-neutrala batterier i enlighet med specifika krav. Uppgiften för mega-batteriet är mellanlagring av regenerativ elektricitet, stabiliseringen av elnätet och att tillhandahålla toppeffekt vid akut behov. Projektet implementeras av experterna på batterilagring i stor skala, lokala Tricera Energy GmbH. Med detta ambitiösa projekt driver de inblandade företagen energiomställningen framåt och lyfter fram den stora potential som ligger i elektromobilitet och energiomställning. Återvinningen av förbrukade fordonsbatterier i stationära lagringssystem är en väsentlig del av Jungheinrichs hållbarhetsstrategi - för effektiv och ekonomisk resursanvändning i vår cirkulära ekonomi.

Återanvändningen av litiumjonbatterier efter många års användning i elfordon är ett otroligt effektivt, hållbart och resursbesparande bidrag till energiomställningen. De använda energimodulerna klassificeras av JT Energy Systems och renoveras vid behov för att säkerställa maximal livslängd. På grund av den kraftiga ökningen av andelen elfordon under de senaste åren, förväntar sig JT Energy Systems att ett växande antal batterikapaciteter kommer att få ett andra liv i stationära lagringsanläggningar i framtiden.

"Elektromobiliteten upplever en boom just nu. Mer än 1 miljon elektriska truckar från Jungheinrich används över världen idag. En snabbt växande del av dessa är utrustade med toppmodern litiumjonteknik. Litiumjonbatterier är särskilt hållbara. De kan vanligtvis användas under en längre tid än de många år som tjänar som energikälla på truckar. Stationära energilagringssystem som det i Freiberg är den naturliga konsekvensen av att använda litiumjonbatterier för ett andra liv och ger därmed ett betydande bidrag till energiomställningen", förklarar Reinhild Kühne, VD för JT Energy Systems.

JT Energy Systems grundades gemensamt 2019 av den globala intralogistikspecialisten Jungheinrich och batteritillverkaren Triathlon. Det gemensamma företaget producerar energisystem för elfordon med industriella tillämpningar. Företaget är baserat i Freiberg, Sachsen, och betjänar den snabbt växande efterfrågan på innovativa och hållbara energi- och batterisystem. Företaget har särskild expertis inom reparation och upparbetning av använda litiumjonbatterier. För att klassificera och utvärdera batteriernas återstående livslängd använder sig företaget av kunskapen från Dresden-baserade NOVUM engineerING GmbH. Ett företag som specialiserar sig på AI-baserad batteriövervakning.

Det storskaliga batterilagringssystemet planeras och byggs av det lokalt baserade partnerföretaget Tricera Energy GmbH. Det planeras vara färdigt till hösten 2022. Företaget är specialiserat på stationär lagringsteknik och industriella lagringslösningar. JT Energy Systems, och dess aktieägare Jungheinrich och Triathlon, tar ett viktigt steg i genomförandet av sin hållbarhetsstrategi genom att investera i denna framtidsteknologi.

Bildtext: "I Freiberg, Sachsen, bygger JT Energy Systems ett stationärt lagringssystem med återvunna litiumjonbatterier, med en toppeffekt på 25 MW."

Fler nyheter

05/20/2022

Pilotprojekt i Norge för CO2-neutral service. 

Läs mer
05/17/2022

Med 1 160 kvadratmeter monteryta är Jungheinrich återigen den största utställaren på LogiMAT.

Läs mer
05/16/2022

Samarbete med K.Hartwall om LiftLiner® vagntågssystem.

Läs mer
02/17/2022

Med den nya anläggningen, som täcker 5 000 kvadratmeter, möter företaget den ökande efterfrågan för begagnade truckar och skapar kapacitet för ökad tillväxt.

Läs mer
02/16/2022

Jungheinrich är “Topp 1%”; ett av de mest hållbara företagen över hela världen.

Läs mer
01/21/2022

Jungheinrich och Triathlon tar ett viktigt steg i genomförandet av sin hållbarhetsstrategi genom att investera i denna framtidsteknologi.

Läs mer
01/12/2022

Jungheinrich bygger ett helautomatiskt logistikcenter med arculee AMR för Prodrive Technologies.

Läs mer
12/21/2021

Jungheinrich fortsätter stödja Team Rynkeby - God Morgons insamling till Barncancerfonden 2022

 

Läs mer
12/07/2021

Jungheinrich har under 2021 sålt fler truckar i Sverige och Danmark än någonsin tidigare.

Läs mer
11/30/2021

Jungheinrich har som enda leverantör tecknat ramavtal med svenska försvaret för leverans av truckar och truckservice.

Läs mer
11/22/2021

Jungheinrich bygger ny fabrik i Chomutov, Tjeckien.

Läs mer
11/12/2021

Med uppköp av Autonomous Mobile Robots-företaget arculus satsar Jungheinrich ännu mer inom automation

Läs mer
10/20/2021

Jungheinrich och Formel 1 stjärnan Nico Rosberg slår sig samman för att förespråka e-mobilitet och hållbarhet. 

Läs mer
10/06/2021

Jungheinrich fortsätter sin framgångshistoria när det gäller elektriska motviktstruckar och kommer med en nylansering av 2- och 3-serien. 

Läs mer
09/24/2021

Utnyttja tillgängligt utrymme till fullo, skapa ny lagringskapacitet och öka varugenomströmningen: Det var Coca-Colas uppdrag till Jungheinrich.

Läs mer
09/01/2021

Med Jungheinrich har DSV byggt ett nytt, 16 000 kvadratmeter stort, logistikcenter söder om Oslo.

Läs mer
08/20/2021

Jungheinrich automatiserar materialförsörjningen för Audi's motorproduktion i Györ, Ungern.

Läs mer
05/10/2021

Staplaren har en chassilängd på bara 1 065 mm (L2 dimension) och är därmed den mest kompakta trucken i sin klass.

Läs mer
05/10/2021

Nya automatiserade högplocktrucken EKS 215a plockar laster på 700 kg på en höjd av upp till sex meter. 

Läs mer
03/29/2021

Codorníu har gett Jungheinrich i uppdrag att automatisera palltransporterna på sin anläggning i San Sadurni De Noya i nordöstra Spanien.


Läs mer


Har du några frågor?